Autizmus, Aspergeruv syndrom

01.01.2014 23:44

Autismus je vývojová porucha, která ovlivňuje způsob jak dítě komunikuje a reaguje. Tato porucha může být zevšeobecněná jako ASD (porucha autistického spektra), která zahrnuje celý řad různých projevů, které se liší mírou závažnosti. ASD zahrnuje Aspergeruv syndrom (vysoko funkční autismus), autismus, a PDD-NOS (nespecifikovaný pervazivní vývojová porucha).

Poruchy autistického spektra je celý řad komplexních neuro-vývojových poruch, které sa dají charakterizovat následovně: zhoršené sociální vzťahy, komunikační problémy, omezené, opakující se a stereotypní chování. Další projevy autismu jsou neschopnost udžet oční kontakt, těžkosti vnímat co si jiní lidé myslí nebo cítí, protože nerozumění sociálním vyrázům, jako jsou mimika a intonace, nevěnují také pozornost mimice ostatních. Postrádají empatii. Mnoho z lidí postihnutý autismem a jeho volnými formami mají opakující se pohyby jako je kymácení a vrtěním, nebo sebe-ubližující chování jako je kousání a bouchaní hlavou.

Děti s touto poruchou mají tendenci začit mluvit později než ostatní děti a často se volají vlastním jménem na místo zájmenem. Děti s ASD neví, jak se mohou interaktivně hrát s ostatními dětmi. Někteří mluví zpívajícím hlasem o velmi malém počtu oblíbených věcí, s velmi málo ohledem na to ho ke komu mluví. Další charakteristikou autistických dětí je jejich velmi výrazná smyslová citlivost. To by mohlo být například teplé nebo studené, dotyk, chuť, nebo čich. Toto je velmi důležité s esenciálními oleji, protože někteří nemusí dovolit použití přímo, ale na chodidla anebo rozptylované, kde nemusí mít tak silný smyslový vliv.

Shrnutí vztahu mezi Aspergerovým syndromem, autismem a ADHD

Protože projevy jsou mezi těmito poruchami velmi podobné, mohou se dost často zaměňovat při diagnostice a při přiměřené reakci na ně. Není jednoduché pro ty, kteří mají děti s těmito poruchami rozlišovat mezi nimi rozdíly. Následující shrnutí sumarizuje podobnosti a rozdílnosti.

Autismus je vývojová porucha, která ovlivňuje způsob jak dítě komunikuje a reaguje. Tato porucha může být zevšeobecněná jako ASD (porucha autistického spektra), která zahrnuje celý řad různých projevů, které se liší mírou závažnosti. ASD zahrnuje Aspergeruv syndrom (vysoko funkční autismus), autismus, a PDD-NOS (nespecifikovaný pervarzivní vývojová porucha).

ADHD (Porucha pozornosti/Hyperaktivita) je neurobehavioral porucha, která způsobuje, že postižený sen nedokáže soustředit a poslouchat příkazy. Ve starší literatuře se používá termín ADD nebo “ADD s hyperaktivitou”.

Jenden z výrazných rozdílů je, že autisté se nedokážou, učit ze zkušeností nebo napodobňováním ale raději rutinou nebo učením nazpaměť. Většina miluje strukturu a budou velmi dobře opakovat dobře naučené vzory. Na druhé straně tý s ADHD se učí ze zkušeností a jsou schopní extrapolovat to, co se naučili na jiné zkušenosti.

Všeobecně se věří, že příčiny obou poruch jsou jiné, ale vzhledem na to, že obě jsou vyvinové poruchy a obě dvě postihují schopnost komunikovat a sociální vyžití a projevy jsou dost podobné, jsou dost často zaměněné a zle diagnostikované.  Webová stránka www.retrainthebrain.com uvádí následující chování, které se objevují u autismu a ADHD:

Autistické chování

  • Problémy s interakcí s ostatními dětmi
  • Chybějící skutečný strach
  • Záchvaty vzteku: vyjadřují extremní reakce bez zjevného důvodu
  • Nevhodné chichotání a smích
  • Netouží po mazlení nebo nemají zájem mazlit se
  • Výrazná fyzická aktivit nebo extremní apatičnost
  • Minimální anebo žádný oční kontakt
  • Pracuje impulzivně, často dělá lehkomyslné chyby a působí jako lajdák *
  • Nevyrovnaná hrubá a jemná motorika*

ADHD Chování

  • Neschopní mluvit nebo hrát si tiše, vyrušovaní jiných mluvením anebo chováním
  • Problémy vyčkat až se dostanou na řadu při hře
  • Vrhání se potenciálně nebezpečných aktivit
  • Hraní bez normální opatrnosti nebo ohledu na následky
  • Vážné záchvaty vzteku
  • Přerušuje, vyrušuje, mluví nebo jedná nevhodně
  • Mladší děti mají těžkosti přijmou útěchu a obětí
  • Vždy v pohybu, hyperaktivní, dokonce i ve spánku
  • Často se zdá, že neposlouchá, když se k němu mluví přímo
  • Často nevěnuje pozornost detailům, dělá lehkomyslné chyby ve škole nebo jiných činnostech
  • Nevyrovnaná hrubá a jemná motorika*

*poznámka: Někteří lidé, kteří mají zkušenosti s dětmi s těmito poruchami nesouhlasí s některými body. Například dítě s aspergerovým syndromem pracuje velmi strukturovaně a nebyli považované za lajdácky. To co se nám jeví, jako lajdáctví nemusí být lehkomyslná chyba z jejich pohledu. To samé dítě může mít velmi dobrou koordinaci pohybu. Také problémy komunikace se může velmi lišit mezi autistickými a ADHD dětmi.

Běžným symptomem, který se může lišit mezi autismem a ADHD je, že buď trpní na deficit zručností hrube a jemné motoriky a také impulzivních chování. V některých případech autistické chovaní odhaluje neschopnost emociální reakce.

Esenciální oleje na autismus a ADHD.  Podobně jako jiné zdravotní problémy i tyto poruchy mohou být řešené na několika úrovních. Vzhledem na to, že mnoho projevů je společné pro obě dvě poruchy budou využívané společné účinky jednotlivých olejů. Jak používáte oleje, zjistíte, který olej funguje nejlépe na vaše dítě jako i způsob používání.

Oleje, směsi & doporučené produkty:

Oleje a směsi: Balance, Kadidlový, Slaměnkový esenciální olej, InTune, Levandulový esenciální olej, Majoránkový esenciální olej, Olej ze Santalového dřeva, Vetiver

Produkty založené na esenciálních olejích: Doplněk Celoživotní Vitalita

Také zvažte použití: Šalvějový esenciální olej, směs Serenity, esenciální olej Ylang Ylang

Doporučené použití:

Poznámka – Vzhledem na to, že ti, kteří ADD/ADHD, aspergerem nebo autismem jsou často velmi citlivý na vůně, někdy dotyky a tak nenuťte použití olejů, pokud by to měla být negativní zkušenost, která bude budovat odpor k jejich použití v budoucnu. Často je velmi úspěšné dovolit výběr z několika možností olejů.

Pozornost – Vetiver (Kadidlo, atd) olej připravený na použití samotným dítětem může pomoci získat zpět pokoj a pozornost. Náhrdelník s upřednostňovaným olejem nebo olej použitý mezi palec a ukazováček dovoluje rychlou inhalaci v průběhu školního dne.

SměsiInTune je vítečná směs (Amyris, Kadidla, Limetky, Pačuli, Heřmánku římského, Santalového dřeva, Ylang Ylang), která je připravená na to, aby posilnila pozornost a zdravé myšlenkové pochody.

Odpočinek – Často nedostatek odpočinku a relaxace je problém a večerní masáž chodidla s Levandulovým esenciálním oleje nebo jiným relaxačním olej je velmi účinná. Zvažte také použití aromatické lampy s použitím relaxační směsi nebo oleje.

Výživa – Ujistěte se, že dítě jí vyrovnanou stravu. Použití Balíčku Celoživotní Vitality a testovaní jednotlivých potravin, abyste odhalili jakékoli potravinové alergie.

Použití – Tyto oleje a směsi mohou být inhalované a přenášené krvním oběheJugularm. Olej namazaný na chodidla anebo podél páteře je následně roznášený po těle krevním oběhem.  Dr. David Hill také doporučuje použití olejů v oblastech blízko suboccipitaltrianglemíst, odkud proudí krev do mozku. Dvě místa, specificky zmínil, jedna je na mozkové tepny na krku, pod bradou. Další za krkem na zátylek, který je nejen blízko arteriálního proudu ale i neurologické tkáně. Toto místo můžeme najít tak, že umístníme výčnělek na zátylku (malá hrčka na konci páteře) a dolu od toho bodu, velky krční sval po obou stranách.

Další způsoby použití:

První spisovatelé o esenciálních olejích (Valnet, Tisserand, Gassefosse) psali předtím, než týto poruchy se stalí běžnými a tak není moc napsané od nich o použití esenciálních olejů na tyto problémy. Dnešní použivatelé esenciálních olejů z dokumentovali svoje úspěchy při řešení příznaků vyskytujících se u těch, kteří trpí autizmem. Niže jsou zhrnuté některé z jejich zkušeností:

  • Na frustraci, netrpělivost a hněv použijte oleje a směsi, které upokojují.  Balance, Serenity, Levanduli, Ylang Ylang. Použití na chodidla, zátylek, pod koleny a rozptylovaní je vřele doporučované.
  • Na zlepšení koncentrace použijte Vetiver. Znovu na chodidla nebo u školou povinných dětí do náhrdelníku s něčím co absorbuje oleje a může být tak k dispozici celý den.
  • Někteří, s autismem, jsou obzvlášť citlivý na vůně a mohou odmítat použití esenciálních olejů. Použití na chodidla, dokonce i v spánku může vyřešit tento problém.

Zdravotní problémy od A do Z

ETERICKÉ OLEJE A AROMATICKÉ POUŽITÍ

07.02.2017 04:18
Rozptylování eterických olejů je jedním z dosud nejjednodušších způsobů jak zažít aromatické výhody...

Jak na bolesti hlavy a migrény

06.11.2015 23:33
Bolesti hlavy mohou vzniknout z mnoha různých důvodů, ale výsledek je většinou stejný - nervy a...

Noční pomočování (enuresis)

16.05.2014 21:31
Schopnost ovládat močový měchýř obyčejně přichází pře 6-tým rokem věku. Pokud se dítě pomočuje ve...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Praktické použití olejů

Tinnitus není nemoc

10.03.2017 15:53
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

KONTAKT
Tel: +420 723 023 165
Tel: +420 737 219 310
info@certifikovane-esencialni-oleje.cz


PŘIPRAVOVANÉ UDÁLOSTI
(upřesnění průběžně)

Přihlaste se k odběru novinek: